Максим Плющев, iPost: "Мені цікаво масштабувати iPost майже по всьому світу. Спочатку потренуємося на ближньому зарубіжжі, потім - Європа"

24.02.2021
4039

Максим Плющев

Наприкінці січня цього року наше видання дізналося, що співвласники "Нової пошти" купили 81,46% статутного капіталу "Айпост Прогрес", що керує кур'єрською експрес-службою доставки iPost. Це український стартап, заснований в 2016 році Максимом Плющевим і Сергієм Жмудем. Фактично це онлайн-платформа для кур'єрів і відправників. Кур'єри реєструються в додатку iPost і працюють за принципом: "взяв замовлення-доставив замовлення". Термін виконання - від 30 до 120 хвилин. З кожної доставки iPost стягує комісію. Основними клієнтами iPost є компанії, які продають товари через інтернет-магазини.


 Retailers поговорив з Максимом Плющевим про деталі угоди і плани "Нової пошти" з розвитку кур'єрської служби.

 

- Чому ви з бізнес-партнером вирішили продати частку в iPost?

 - Ми почали працювати на ринку з лютого 2017 року. Такий інноваційний сервіс - експрес-доставки - вимагає постійно бігти поперед потяга, допрацьовувати новий функціонал, тримати руку на пульсі. Це вимагало залучення програмістів, робота яких коштує недешево. Нам не вистачало ресурсів на це. Також постійно не вистачало кур'єрів або замовлень. У 2018 році наші гроші з партнером закінчилися і ми залучили приватного інвестора, який надав нам інвестиції в розмірі $150 000. Вони допомогли нам збільшити масштаби. Тоді ми почали посилено нарощувати клієнтів з доставки в b2b сегменті - це невеликі інтернет-магазини з різних сегментів, а також великі компанії - Liki24, Iqos ( "Філіп Морріс Україна"), Glo, "Море пива", Love&Live (раніше Shopping Mall) і т.д. Ми навчилися виконувати швидку і точну доставку, наростили функціонал для клієнтів бізнесу, і вже в липні 2019 року я поїхав до одного з власників "Нової пошти" В'ячеслава Климова пропонувати інтеграцію, щоб розширити бізнес.

- Тобто ви не розглядали продаж, а лише співпрацю з "Новою Поштою"?

- Вірно. Ми вважали, що "Новій пошті" можемо запропонувати нову послугу швидкої (протягом 2-х годин) доставки і в зручний для клієнта час. Це дало б їм і нашим службам зростання замовлень. Такою інтеграцією ми планували створити симбіоз у наших бізнесах, які будуть доповнювати один одного. Після нашої зустрічі у В'ячеслава Климова з'явилася зацікавленість в нашому проекті. Власники "Нової пошти" розглядали різні варіанти, і в підсумку запропонували купити у нас iPost.

Після нашої домовленості протягом півроку "Нова пошта" проводила due diligence (належна перевірка компанії - ред.), у лютому 2020 року В'ячеслав Климов і Володимир Поперешнюк викупили 80% акцій компанії iPost. 

- Ви згадували інвестора, який вклав $150.000 у 2018 році. Якою була структура акціонерного капіталу на момент угоди з "Новою поштою"?

- $150.000 доларів вклали два приватні інвестори, але один постійно проявляв активність у розвитку, хоч і не був профільним, а інший виключно виступав фінансовим інвестором. Вони не публічні особи.

 Можу сказати, що приватні інвестори зайшли в проект з невигідними для нас умовами. Їхні бізнес-проекти зовсім в іншому секторі, тому вони не були для нас профільними інвесторами. Ми узгодили з ними їх вихід із проекту iPost, - для нас розвиток сервісу значно ефективніший з профільними інвесторами.

- На яких умовах ви розійшлися з ними і коли?

 - Не розголошуємо цю інформацію.

 - Скільки грошей було сумарно вкладено в розвиток iPost до угоди з "Новою поштою"?

 - Інформація не розголошується.

- Яка зараз структура акціонерного капіталу iPost?

- Зараз 4 акціонера в сервісі - В'ячеслав Климов і Володимир Поперешнюк, у яких по 40,73% акцій, і співзасновники iPost - це я і Сергій Жмудь - по 9,27% акцій.

 - Власники "Нової пошти" пропонували викупити 100%?

 - Так. Володимир і В'ячеслав були не проти відразу викупити 100% компанії. Але нам як співзасновникам було важливо залишити за собою частки. Власники "Нової пошти" розділили нашу думку, що iPost - наше дітище і ми дуже добре знаємо, як далі його розвивати. Тому я продовжив розвивати сервіс на позиції CEO, а Сергій Жмудь - на позиції СTO (IT-директора).

 - За скільки була продана частка компанії? І в цілому на яких умовах пройшла угода?

 - Ми не можемо назвати навіть порядок цифр. Не можемо розголошувати інформацію по угоді.

 - Але угода була грошовою? Чи був на момент покупки iPost "Новою поштою" борг у сервісу?

- Ні, боргу не було. Ми були збиткові, але операційні збитки ми покривали інвестиціями.

 

- Це були залучені гроші чи ваші з партнером?

 

- "Залученими грошима покривали операційні збитки".

- Які плани нового акціонера з розвитку компанії? Скільки було вкладено інвестицій "Новою поштою" і скільки планується ще вкласти на розвиток iРost?

 - Ми не розголошуємо інформацію про інвестиції.

 - А про плани з розвитку iРost?

 - Мені цікаво масштабувати iPost майже по всьому світу. Спочатку потренуємося на ближньому зарубіжжі, потім - Європа, але моя мрія - запустити в США iPost і розкачати його по всіх штатах, а далі будемо дивитися, - можливо країни Азії. Є цікаві і різні задумки і з інших проектів. Поки що не розкриватиму, що саме, інакше вам буде не цікаво.

- Які зміни відбулися в iPost з лютого 2020 року, коли зайшла "Нова пошта"?

- iPost працює в основному в сегменті B2B. Наші клієнти - це інтернет-магазини, які інтегруються з нашою системою по API, що дозволяє їм створювати автоматично замовлення через свої системи і керувати ними. У нас є додаток iPost для фізичних осіб і на сайті можна оформити замовлення в приватних цілях. Але поки що ми працюємо з e-commerce, оскільки ми не маркетплейс, ми не продаємо зі свого сайту. Серед відомих компаній за категоріями продуктів харчування до карантину ми працювали тільки з WineTime і GoodWine. В цілому до пандемії ми доставляли всі категорії товарів, крім продуктів харчування з магазинів і готової їжі з ресторанів.

 Коли почався карантин, ми активно пішли в товари термінового споживання - почали доставляти ліки і продукти. У липні 2020 року в нас був цікавий виклик, коли "АТБ-маркет" попросив iPost в двомісячний термін масштабироваться з 20 до 300 міст України. Тепер ми виконуємо доставку зі всієї мережі магазинів АТБ (більше 1200 магазинів - ред.). Одна з наших реалізованих амбітних цілей за минулий рік сталася, - ми є ексклюзивним підрядником для "АТБ-маркет".

- На яких умовах?

 - Комерційні умови з клієнтами я озвучувати не можу. Для покупця "АТБ-маркету" доставка коштує 49 гривень до 3 км і понад 3 км - 80 гривень. Я вважаю, що це доступна ціна для швидкої доставки, яка здійснюється протягом двох годин, - співробітники "АТБ-маркет" збирають замовлення і віддають кур'єрам iPost на доставку зібрані пакети з товаром.

 Також ми інтегрувалися з "Сільпо" - виконуємо доставку в 76 містах, а по Києву ми знімаємо у них пікові навантаження. Мережі магазинів "Фора" і Varus також стали нашими клієнтами в період карантину.

 Влітку 2020 року ми розпочали співпрацювати з "Фокстротом" з доставки електроніки. Тепер кур'єри доставляють товар покупцеві з найближчого магазину протягом 2-х годин в 90 містах України. Новий сервіс сподобався і компанії "Фокстрот", і одержувачам доставки, адже раніше на ринку доставки електроніки не було послуги швидкої доставки. Тепер ми зайняли цю нішу і інші мережі магазинів електроніки звернулися до нас з приводу співпраці.

 - Наскільки збільшилася кількість доставок під час карантину?

 - Цифри я вам в грошах не озвучу, але можу сказати, що в порівнянні з 2019 роком ми виросли на 270% за кількістю доставок. Карантин "подув в вітрила" нашого сервісу - ми опинилися в потрібний час в потрібному місці. Зараз у нас близько 20 000 клієнтів. Також дуже актуальним в період карантину був підробіток для українців. Доставки через наш додаток виконували люди різних професій. За період карантину наш кур'єрський ресурс зріс майже в 4 рази.

- І скільки зараз кур'єрів працює в компанії?

 - Кур'єрів досить для того, аби справлятися зі швидкими і точними доставками. Про кількість кур'єрів інформація не розголошується.

- Як побудована взаємодія з кур'єрами?

- Серед кур'єрів ми вибудовуємо мотивацію так, щоб їм було вигідно доставляти з урахуванням витрат на транспорт, амортизацію і т.д. Ми зараз поступово почали брендування кур'єрів (маска, бейдж і чохол на рюкзак). У кожного з них формується свій рейтинг - якщо кур'єру поставлять погану оцінку або якщо він не вчасно доставить товар, то система знижує рейтинг і кредит довіри до нього зменшується. Якщо погані відгуки повторюються, то наш відділ якості таких кур'єрів банить. Ми кур'єрів цінуємо, стимулюємо до хорошої роботи, проводимо конкурси. Ми їх називаємо "Айпостмени" - вони наші супергерої.

- Наскільки перспективним є український ринок доставки? У скільки ви можете його оцінити?

 - За моєю оцінкою загальна кількість відправлень поштових та кур'єрських служб в 2020 році склало 445 мільйони, з яких 10% - це адресні доставки (45 мільйони) і 4% - доставка всередині міста (17,8 мільйона). Щорічно ринок доставки товарів зростає приблизно на 35%, а щорічний приріст ринку доставки товарів з ресторанів і супермаркетів в період карантину виріс в 3-4 рази. Я впевнений, що потенціал швидкої і точної доставки величезний. В умовах динамічно мінливого світу ми допомагаємо людям зберегти час для важливих справ.

 Автор: Олександр Шаріпов

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.