Rozetka відкрила офлайн-аптеку. Чи є місце онлайн-рітейлеру на ринку, з товарообігом майже 100 млрд грн, який експерти називають висококонкурентним і перспективним?

08.10.2021
5290

Фото: Facebook/Елена Распутная

Під час пандемії основні гравці аптечного рітейлу почали експансію в онлайн, через що у 2020 році більше 40% споживачів почали робити замовлення ліків в онлайні.

Ще у 2019 році на інтернет-замовлення і доставку ліків в Україні припадало близько 7,4% від ринку аптечних продажів, підраховує аналітична компанія Proxima Research. До 2026 року цей показник має подвоїтися до 15%. Не дивно, що на цей ринок виходять непрофільні гравці, такі як Rozetka, що мають найбільшу аудиторію за відвідуваністю.

У кінці вересня 2021 року онлайн-рітейлер відкрив свою першу офлайн-аптеку у Києві біля станції метро "Почайна". У торговій точці під вивіскою "+ Rozetka аптека" можна купити ліки або аптечні товари. Крім того, відкриття офлайн точки, дозволить Rozetka продавати ліки в онлайні. Retailers дізнався, як влаштований аптечний ринок України і чи зможе на ньому закріпитися Rozetka.


 

Український аптечний рітейл - актуальні дані

Станом на 2021 рік в Україні працює близько 20 000 аптечних установ, що становить найбільшу щільність аптек у Європі - 53 аптеки на 100 000 населення. Наприклад, у Польщі працює майже 15 000 аптек, а їх щільність - 39 аптек на 100 000 людей.

Як правило, аптеки сконцентровані у Києві і найбільших містах. Так, 74% аптечних закладів працює у містах, а 26% - в смт і селах.

За словами маркетинг-менеджера "Юрія-Фарм" Олексія Дибаня, товарообіг українського аптечного ринку - майже 100 млрд гривень на рік. За даними довідника "Фармацевтика України 2020", якщо у 2018 році один українець споживав ліки всього на $82 на рік, то у $2019 році сума збільшилася до $102 на рік.

 

Фото: скріншот з довідника "Фармацевтика України 2020"

Сам аптечний ринок дійсно виріс - у середньому на 12% у період з 2014 по 2019 рік. Якщо у 2016 році обсяг українського аптечного ринку був $2 млрд, то у 2019 став - $3,4 млрд.

 

Фото: скріншот з довідника "Фармацевтика України 2020"

Як зазначив директор з розвитку аптечної мережі "АНЦ" Денис Піддубський, сучасний український аптечний ринок дуже конкурентний. Є виражений ТОП-4 національних лідерів ринку, які посилюються кожен день, але також існують сильні регіональні і локальні гравці у всіх областях України. За його словами, навіть великому аптечному гравцеві знадобиться досить довгий час, щоб відвоювати істотну частку ринку.

В Україні працює 8 національних мереж (охоплюють всі регіони у більш ніж 15 областях). Лідером за кількістю аптек, за звітний період, залишається "Аптека-Магнолія", до якої входять мережі АНЦ, "Благодія", "Копійка". У топ-5 також входять "Гамма-55" (Аптека 911), "Сіріус-95" ( "Бажаємо здоров'я"), "Подорожник" і "Фармастор" ( "Аптека Доброго Дня").

Однак за останні роки спостерігається зниження загальної кількості відкритих аптечних точок - у 2019 році їх було 20 647, а у 2020 році відбулося падіння на 3,5% і кількість аптек скоротилося до 19 924 точок.

 

Фото: скріншот з дослідження apteka.ua

На кінець листопада 2020 року в Україні працювало 16 200 аптек і 3700 аптечних пунктів. З них 76% належать юридичним особам, а 24% - фізичним-особам підприємцям (ФОП). Левова частка торгових точок, якими володіють ФОП, це поодинокі аптеки або невеликі мережі до 5 аптек.

Чи є місце Rozetka в аптечному рітейлі?

Денис Поддубський зазначає, що "відкриття офлайн-аптеки Rozetka" дивним чином збіглося "зі змінами у законі про доставку ліків. Цей закон передбачає, зокрема, що аптеки зможуть продавати ліки через свої сайти, але для цього вони повинні отримати відповідні ліцензії. За даними RAU серед компаній, які отримали ліцензію на торгівлю фармацевтичними товарами, є ТОВ "Розетка Мед". Кінцеві власники компанії - співвласники Rozetka подружжя Владислав та Ірина Чечоткіни, випливає з держреєстру. Компанія зареєстрована у квітні. Її статутний фонд - 20 000 грн.

Думки експертів з приводу шансів Rozetka на аптечному ринку розділилися. Маркетинг-менеджер "Юрія-Фарм" Олексій Дибань каже, що все буде залежати від того, яку бізнес-модель планує реалізовувати онлайн-рітейлер з лікарських засобів. За його словами, прийнятий у 2020 році закон, який дозволяє онлайн-торгівлю ліків, тільки на руку Rozetka "відкусити" частину ринку. «Хочеш продавати онлайн, повинен мати хоча б одну офлайн-точку», - вважає маркетинг-директор великої української мережі аптек.

«Шлях пацієнта з приходом пандемії COVID-19 змінився, хоч поки це відноситься до жителів великих міст. Зараз набагато зручніше зарезервувати товар онлайн зі знижкою і у зручний час забрати у найближчій аптеці або замовити з доставкою », - стверджує Дибань. Він зазначив, що всі ці фактори відкривають "перспективні і реальні горизонти" перед Rozetka на аптечному ринку України.

У той же час Денис Поддубський підкреслює, що для того, щоб відвоювати істотну частку ринку, знадобиться досить довгий час. «Тому Rozetka точно зробить це не завтра - якщо зробить в цілому», - каже Піддубський.

Конкурентоспроможність Rozetka

Олексій Дибань каже, що потенціал Rozetka дуже великий і вона може скласти конкуренцію на аптечному ринку. Але на скільки конкуренція буде серйозною - рано судити. Дибань виділяє чотири переваги Rozetka:

  • найкраща онлайн-платформа електронної комерції України;
  • лояльні клієнти;
  • налагоджена система онлайн-просування;
  • швидка і зручна доставка.

У свою чергу Денис Піддубський передбачає, що Rozetka не буде "битися у стіну" високої конкуренції, а вважатиме за краще працювати у своїй високотехнологічній ніші, де у них буде більше можливостей для зростання ".

Маркетинг-менеджер "Юрія-Фарм" Олексій Дибань сумнівається, що Rozetka буде відкривати багато аптечних точок, адже їй це може бути невигідно. За його словами, зазвичай у пішій доступності до будинку знаходиться близько 3-5 аптек. «Але при цьому, Rozetka може розвиватися у доставці ліків, де їй не буде рівних», - резюмував Дибань.

Вихід великих гравців онлайн-ринку в офлайн - абсолютно логічний крок щодо збільшення свого проникнення на суміжні ринки, вважає Денис Піддубський. Він підкреслює, що лідери постійно трансформуючих галузей не можуть собі дозволити сьогодні не використовувати мультиканальність.

Про плани компанії з розвитку власної мережі аптек відомо мало. Retailers звертався у Rozetka за коментарем, але на момент виходу матеріалу компанія не надала відповідь. У свою чергу, кореспонденту Liga вдалося отримати відповідь від фахівця з маркетингу компанії Олени Распутної, яка першою опублікувала інформацію про відкриття аптеки. «Коментарі з приводу відкриття аптеки ми будемо давати у листопаді», - відповіла Розпутна.

Автор: Олександр Шаріпов

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.