Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.
"Закон про OLX": водіям Uklon, Bolt та Uber доведеться платити податки вже у 2026 році
Фото: Unsplash
Вже у 2026 році водіям, які співпрацюють із такими сервісами виклику авто як Uklon, Bolt та Uber, доведеться платити податки, якщо Верховна Рада ухвалить законопроєкт про "податок на OLX". До чого їм готуватися у разі ухвалення документа, з'ясувало видання The Page.
Зараз прибутки багатьох водіїв-партнерів цих сервісів перебувають у тіні й не оподатковуються. Законопроєкт №14025 повинен кардинально змінити правила гри для тих, хто працює через цифрові сервіси та не платить податки. Адже він стосується не лише таких маркетплейсів як OLX, а й усіх цифрових платформ, які виступають посередниками між продавцем чи надавачем послуг і клієнтом.
"OLX з цього переліку — лише невеличкий шматочок. Мова йде про загальносвітові доходи українців, які заробляють на різноманітних платформах, від торгових до фрілансерських, чи здають в оренду житло. Мета законодавчих змін — отримати податки з усіх доходів громадян", — каже Олександра Томашевська, податкова консультантка Київського центру підтримки і розвитку бізнесу.
Ключова зміна у законопроєкті полягає у тому, що цифрові оператори, включно із такими сервісами виклику авто як Bolt, Uklon та Uber, будуть змушені виконувати роль податкових агентів. Вони утримуватимуть податки з продажів (або оплати за надання послуг) та передаватимуть інформацію в податкову.
"Фактично це означатиме виведення доходів торговців на платформах з тіні та їх оподаткування", — пояснює юрист Іван Маринюк.
У компаніях Bolt та Uklon повідомили, що вже готуються до змін у законодавстві. Так, у Bolt розповіли, що вітають цю ініціативу, як крок до створення простих і передбачуваних правил. Компанія має практичний досвід роботи в країнах ЄС, де діють схожі норми. Наприклад, в Естонії Bolt звітує про доходи водіїв до місцевих податкових органів, а ті передають дані до податкових служб інших країн ЄС.
"Українська модель загалом базується на цьому підході, але має важливу відмінність — розширену роль платформи як податкового агента. Це дозволить спростити життя самозайнятим особам, надаючи можливість співпрацювати з платформою без відкриття ФОПа", — пояснює Юлія Маліч, керівниця публічної політики Bolt.
Це означає, що, якщо законопроєкт ухвалять, водіям Bolt не доведеться реєструвати підприємництво та здавати податкову звітність.
В Uklon також зазначили, що адміністрування податку візьмуть на себе цифрові платформи, щоб зробити цей процес максимально зручним і прозорим для користувачів. Тож водіям не доведеться подавати звітність самостійно.
"Наразі наша команда готується до прийняття Закону та розглядає різні сценарії ціноутворення. Поки працюємо в робочих групах", — зазначив Микола Сорока, керівник напряму GR в Uklon.
Очікується, що після запровадження оподаткування для цифрових платформ, що може відбутися вже у 2026 році, послуги виклику авто в Україні можуть подорожчати щонайменше на 10%.