Запуск «еАкцизу» під питанням: асоціація просить відкласти старт на 10 місяців через недостатнє тестування

09.09.2025
251

Фото: e-excise.org.ua, freepik.com

Компанії – члени Європейської Бізнес Асоціації (EBA), що представляють тютюнову, алкогольну галузі та роздрібну торгівлю, закликають уряд і Верховну Раду відтермінувати щонайменше на 10 місяців запуск електронної акцизної марки. Бізнес пояснює, що система «еАкциз», яка має запрацювати з 1 січня 2026 року, нині перебуває на фрагментарній стадії розробки і не готова до повноцінної експлуатації, йдеться у повідомленні EBA, пише Forbes


Закон передбачає тестовий режим роботи системи протягом 10 місяців – з березня 2025-го. Проте через затримки з ухваленням підзаконних актів і розробкою програмного забезпечення тестування може фактично скоротитися до двох місяців. 

За графіком Мінцифри «еАкциз» буде готовий лише з листопада 2025 року, а офлайн-застосунок – з 1 січня 2026 року, коли систему вже має бути запущено, зазначається у повідомленні.

Компанії визнають стратегічну важливість «еАкцизу» для боротьби з тіньовим обігом і підтримують його впровадження, але вважають, що запуск без належної підготовки становитиме загрозу для легального ринку. Тому бізнес наполягає, аби парламент до 1 жовтня 2025 року ухвалив зміни до законодавства і надав щонайменше 10 місяців для тестування системи з моменту її повної готовності.

Бізнес наголошує, що без достатнього часу для адаптації внутрішніх процесів і комплексного тестування нова модель простежуваності підакцизної продукції може спричинити збої в роботі легальних операторів. 

Які ризики для ринку підакцизних товарів:

  • тимчасова або повна зупинка діяльності легального бізнесу з 1 січня 2026 року;
  • значні втрати державного бюджету внаслідок недоотримання надходжень від акцизного податку, ПДВ, імпортного мита та інших обов’язкових платежів;
  • вибухове зростання нелегального обігу алкогольних напоїв і тютюнових виробів;
  • зникнення імпортної та національної алкогольної і тютюнової продукції з полиць магазинів.

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.