За два роки пандемії шахраї вкрали 736,6 млн гривень в українських онлайн-покупців. Які схеми найчастіше використовують?

14.02.2022
588

Фото: ilounge

Згідно з інформацією Асоціації ЄМА, показники “доходу” аферистів у 2021 році зросли практично вдвічі у порівнянні з попереднім роком. Лише за останні 12 місяців українці втратили близько 484,6 млн гривень.

Таку тенденцію активності шахраїв підтверджують і дані платформи OLX. Згідно з опитуванням, влітку 2021 року кількість українців, які зіткнулися з шахрайством під час онлайн-шопінгу, збільшилася з 22% до 45%. За даними ЄМА, середній "чек втрат" з використанням методів соціальної інженерії становив 4 750 грн.


Схеми обману в онлайн-шопінгу

Передплата

На платформі виставляють оголошення неіснуючого товару, часто за дуже привабливою ціною або зі знижкою. Потенційний покупець відгукується на пропозицію, і шахрай шляхом маніпуляцій і тиску схиляє жертву до повної чи часткової передоплати. Отримавши гроші на картку, псевдопродавець зникає. Часто у цій схемі зловмисник може якийсь час запевняти людину, що скоро відправить посилку чи переконувати, що вона у дорозі та навіть надіслати підроблений скриншот служби доставки.

За минулий рік в OLX зафіксували 6 000 звернень із вимогою передоплати. 

Фішинг

Цілеспрямована атака на користувача, який купує чи продає товари, замовляє послугу чи доставку онлайн. Головне завдання цієї схеми — надіслати жертві посилання на фішинговий сайт у сторонньому месенджері, який може візуально копіювати платіжну сторінку будь-якої компанії або бути сайтом-клоном відомої платформи.

На чому "обпікаються": вказуючи у підробній формі номер картки, термін її дії, CVV, а іноді й баланс, жертва фактично передає свій рахунок під повний контроль шахраю і втрачає всі свої кошти або стає заручником кредитів.

Цікаво, що у 2021 році шахраї продовжили обманювати користувачів за допомогою розсилки фішингових листів на пошту. Оформлюючи послугу OLX Доставка, вони нібито запитували електронну адресу для підтвердження угоди та вже на неї відправляли шкідливе посилання. Така фішингова атака була поширена на сфери держуправління, неурядові організації й аналітичні центри.

Протягом 2021 року у компанії OLX щодня фіксували в середньому 30 звернень, пов'язаних з фішингом. Варто відзначити, що шахраї стали частіше обманювати поза платформою саме продавців: кількість подібних звернень збільшилася у 6 разів. 

Менш популярні схеми — оплата з підробленим чеком (також "схема з таксі") та отримання замовлення з доставкою за підробленими документами.

 У першому випадку покупець-шахрай відправляє за товаром кур'єра або таксиста та обіцяє переказати гроші на картку або через термінал. Переказ ніби надходить із затримкою, а щоб водій не чекав, покупець просить віддати товар одразу, підтверджуючи переказ підробленим скриншотом, “квитанцією” з терміналу поповнення або SMS від імені банку. У результаті продавець-жертва залишається без товару та без грошей.

У другій схемі шахрай під виглядом продавця розміщує товар і пропонує оформити покупку через послугу доставки. Після – відправляє порожню посилку на відділення покупця і просить у соцмережах будь-якого незнайомця терміново забрати відправлення за невелику плату. Таким чином покупець не отримує обіцяного товару, а гроші з його рахунку списуються.

Як не стати жертвою шахраїв 

1. Обговорювати деталі угоди лише у чаті офіційного сайту або додатку, де планується купувати чи продавати.

2. Не переходити до інших месенджерів та за сторонніми посиланнями, які надсилають потенційні покупці чи продавці.

3. Завжди перевіряти адресу сайту, на якому домовляєтеся про покупку/продаж. 

4. Не довіряти отриманим скриншотам, чи то правила платформи, робота послуги або чеки про оплату. Їх можна підробити. Читати уважно, як працює сервіс та його послуги лише на офіційних сайтах компанії.

5. Нікому не повідомляти тризначний CVV-код на звороті картки, баланс та термін дії, коди-підтвердження від банку в SMS. Якщо ви продаєте товар, то 16-значний номер картки — єдине, що можна вказувати під час угоди. Якщо ви купуєте, звертайте увагу на адресу сайту та платіжну форму, у яку вводите свої дані для оплати.

 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.