Рейтинг Forbes Ukraine: Топ-20 рітейлерів України

08.11.2023
2559

Фото: АТБ

Forbes уперше презентує дві сотні приватних компаній – лідерів 15 галузей економіки


Forbes розділили рейтинг на 15 галузей і вказали лідерів за виторгом за 2022 рік у кожній з них. На виході – інформативна мапа приватного українського бізнесу у 2023 році.

Війна не похитнула позиції великого бізнесу в економіці України. Сукупний річний виторг 200 приватних компаній, що увійшли до галузевих списків, – майже 3 трлн грн – становить 26% виторгу всього українського бізнесу. З переліку 200 компаній – лідерів галузей лише 52% компаній знизили виторг за результатами минулого року, решта змогли зберегти, а часом і примножити бізнес.

Серед лідерів у кожному секторі, окрім будівництва, є компанії, які наростили продажі, принаймні у гривневому еквіваленті. Але є і такі, які зросли в рази. Наприклад, мережа бюджетних магазинів «Аврора» підвищила виторг за воєнний рік більш як удвічі і стрімко зростає цьогоріч. «Українська бронетехніка», задовольняючи попит ЗСУ на військову техніку, збільшила виторг у 127 разів, до 13 млрд грн. Більш ніж на 40% зросли доходи в IT та електроенергетиці.

Серед аутсайдерів – промислові гіганти гірничо‐металургійного сектору та хімічної промисловості України, які втратили майже половину виторгу. Найбільше постраждала будівельна галузь, втрати якої перевищили 60%.

Серед інструментів, що забезпечили ефективність компаній, – децентралізація процесів, диверсифікація ринків збуту і виробництва, наявність партнерів за кордоном.

Висновок – українські компанії встояли у рік великої навали Росії, а більшості керівників вдалося стабілізувати роботу і повернутися на трек зростання у 2023‐му. Навіть найбільш постраждалі галузі – будівельна й добувна – в останніх квартальних опитуваннях кажуть, що в середньому їм вдалося пройти мінімуми та збільшити масштаби діяльності.

Ритейл. Внесок у ВВП (оптова й роздрібна торгівля): 12,4%

Після падіння на 21,4% у 2022 році роздрібні продажі в супермаркетах та магазинах у січні – червні 2023‐го збільшилися на 7,3%. «Ситуація стабілізувалася», – каже СЕО «Auchan Україна» Марта Труш.

На показники роботи ритейлерів впливає падіння купівельної спроможності українців та зменшення кількості споживачів через виїзд за кордон. Так, за словами Труш, у її торгових точках, де українці роблять великі закупи, кількість товарів у середньому кошику зменшилася на 20%. «Українці «пожертвували» товарами задоволення – ковбасами найвищого цінового сегмента, сирами, шоколадом або непродовольчою групою», – каже СЕО «Auchan Україна».

Зросла кількість «промо‐хантерів», тобто покупців, які шукають товари зі знижкою. Ще одна ознака часу – споживачі охочіше купують товари меншого об’єму. Це відбувається не лише з причини падіння купівельної спроможності і невпевненості в майбутньому, а й через зменшення розміру домогосподарств, зазначає Труш.

У 2022 році «Auchan Україна» отримала найбільшу суму збитку серед великих гравців галузі. Основні причини: майже повна зупинка торгівлі на початку війни, руйнування гіпермаркетів в Одесі та Харкові і необхідність зачинятися через повітряні тривоги.

Зменшилася кількість проданих товарів і в «Епіцентрі», розповідає Forbes операційний директор мережі Максим Шеремет. Краще продається категорія товарів для виживання: медикаменти, джерела освітлення, акумулятори, генератори та сегмент товарів для кемпінгу.

Оговтується і онлайн‐ритейл, каже засновник компанії PromodoОлександр Колб. У 2022‐му, за його даними, сегмент e‐commerce скоротився на 26% у гривні, а в першому півріччі 2023‐го зріс на 2%.

«Якщо у 2021‐му ринок електронної комерції займав близько 9% в українському ритейлі, то на сьогодні частка електронної комерції становить понад 11%, і цей показник зростає», – каже Колб. В Auchan за час повномасштабної війни частка інтернет‐продажів зросла на 5 в.п., до 6%. У ритейлера EVA – з 7% до 9%.

Виконавча директорка ТОВ «Руш» (EVA) Ольга Шевченко не очікує зменшення кількості клієнтів у 2024 році. «Віримо, що часи найбільшої турбулентності вже позаду», – каже вона.

Місце   Компанія Власник СЕО Виторг 2022 Прибуток 2022 Динаміка виторгу
1   АТБ Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков, Віктор Карачун Борис Марков 148,3 млрд грн 2,5 млрд грн -0,3%
2   Fozzy Group Володимир Костельман, Олег Сотников, Роман Чигир Володимир Костельман 93,2 млрд грн н/д +3%
3   «Епіцентр» + «Нова Лінія» Олександр і Галина Гереги, Тетяна Суржик Петро Михайлишин (Епіцентр) 62,7 млрд грн 3,7 млрд грн -1%
4   Metro Cash & Carry Metro Group Олена Вдовиченко 20,2 млрд грн -455 млн грн -22%
5   Rozetka.ua Владислав та Ірина Чечоткіни, Horizon Capital Роман Кошель 18,4 млрд грн 119 млн грн -13%
6   Comfy Станіслав Роніс Ігор Хижняк 16,6 млрд грн 2 млн грн -16%
7   Novus Раймондс Туменас Марк Петкевич 16 млрд грн -2,5 млрд грн -7%
8   EVA Руслан Шостак, Валерій Кіптик Ольга Шевченко 15,7 млрд грн 718 млн грн -8%
9   Varus Руслан Шостак, Валерій Кіптик Наталія Азюковська 14,6 млрд грн -42 млн грн +6%
10   «Аврора» Лев Жиденко, Тарас Панасенко, Horizont Capital Тарас Панасенко 14 млрд грн 2,3 млрд грн ↑ у 2,4 раза
11   Ритейл Груп Роман Лунін Олег П’явка 13,5 млрд грн 216 млн грн +7%
12   Auchan ELO Марта Труш 10,7 млрд грн -1,3 млрд грн -26%
13   Toyota Україна Toyota Motor Corporation Шун Ота 10,3 млрд грн 1,5 млрд грн -39%
14   Таврія Плюс Михайло і Борис Музальови Віталій Карандо 9,9 млрд грн 96 млн грн +9%
15   Фокстрот Валерій Маковецький, Геннадій Виходцев Олексій Зозуля 9,8 млрд грн н/д -35%
16   Eldorado Віктор Поліщук Віра Вітинська 7,3 млрд грн -384 млн грн -49%
17   Автокапітал Таріел Васадзе Валерій Анохін 7,3 млрд грн 671 млн грн -18%
18   Омега Юрій Дудирєв, Віта Бисага Юрій Дудирєв 6,4 млрд грн 211 млн грн -25%
19   «Файно Маркет» («Вересень Плюс») Віталій Денисенко Євген Тертишний 5,7 млрд грн 428 млн грн +84%
20   ЕСО-Автотехнікс Віктор Альошин Костянтин Казиміренко 5,5 млрд грн 910 млн грн -5%
21   «Рукавичка» (Львівхолод) Богдан Козак Роман Козак 5,3 млрд грн 16 млн грн +20%
22   Winner Group Петро Рондяк Петро Рондяк 5,2 млрд грн 615 млн грн -47%
23   АВТ Баварія Україна Клаус Бернінг і Паула Ленардс Ерік Бернінг 5,1 млрд грн 255 млн грн -23%
24   JYSK Україна JYSK Group Євген Іваниця 4,8 млрд грн 1,1 млрд грн +37%
25   ЕКО-маркет Наталя Бондарєва Інна Мірошниченко 4,5 млрд грн 1 млн грн -25%

 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.